Ollos tervehditty näille sivuilleni.

Blogeja minulla on kolme, yhdessä alteregoni Hörvelö kerää listaa kaikesta pitämästäänliittäen kuviani joukkoon, toisessa lyhyesti kuvasanailen.. enkä aina niin positiivisestikaan.

Tässä ajattelin kirjailla noita perin mielenkiintoisia Wanhan kansan merkkipäiviä, jotka sisältät syviä kansanviisauksia. Niiden mukaan elettiin arjet ja pyhät, kylvettiin sekä korjattiin sato. Olen erittäin iloinen kommenteista ja jos lisäilet päiviin liittyviä sanontoja.


Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruiskukka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruiskukka. Näytä kaikki tekstit

3. elokuuta 2010

Elokuu


Elokuu on saanut nimensä eloista, joita nyt kerätään latoihin.

Agricolan Rucouskirian kalenterissa se mainitaan myös Mätekw eli Kyluökw, mätäkuu ja kylvökuuna. Elokuun tärkeimmät tapahtumat olivat rukiin kylvö ja elonleikkuu.

Elosalamoina eli elovalkeina tunnetut jyrinättömät salamat valmistavat eloa, eli jouduttavat satoa. Kalevantulina ne myös tunnetaan.


"Kuhilas pellolle, kynttilä pöydälle"

"Sumu illalla, halla aamulla"